Total Pageviews

Wednesday, December 4, 2013

BUSINESS ONLINE YANG MENGUNTUNGKAN

Di sini saya kongsikan salah satu post mama ceri  tentang seronoknya bisnes online dengan Shaklee.

............................................................................................................

 Sekarang dah jadi trend ramai peniaga menjalankan perniagaan melalui online. Sosial media yang menjadi kegemaran mereka adaah seperti Facebook, blog, Twitter, Instagram, Vlog. Saya sendiri mencuba nasib menggunakan teknologi yang berasaskan website dan internet itu untuk memasarkan produk Shaklee. Pengalaman 3  tahun itu telah memberikan keuntungan. Kenapa saya kata menguntungkan?
1.                   Saya tak perlu duduk mengadap depan komputer or laptop or smartphone 24 jam. 1 tahun setengah pertama menjalankan bisnes online, saya masih lagi bekerja sepenuh masa sebagai jurutera dan bisnes online ni hanya part time. Saya hanya peruntukkan 2-3 jam tengah-tengah malam atau sekitar 3 pagi untuk bisnes online.
2.                  Saya tak perlu nak keluarkan duit yang banyak untuk upah orang buat renovation decoration kedai sebab saya hanya perlukan 'kedai' alam maya iaitu Facebook Fanpage atau pun blog. Kos untuk make up blog pun tak sampai ribu-ribu atau puluh ribu. Lagipun banyak sekarang blog yang bagi tutorial percuma.
3.                  Saya tak perlu bersiap cantik-cantik macam nak pergi ofis. Pakai baju tidur pun boleh study dan ikut kelas melalui online. Kan dah jimat masa. Masa itu emas.
4.                  Untungnya sekarang saya enjoy income pasif. Residual income dan kini tak perlu pulun buat sales. Hanya fokus coaching dan enjoy extra time. Siapa sangka bonus bulanan awalnya hanya RM1000++ telah menjadi 6 angka selepas 2 tahun berusaha dan sehingga kini angka itu kian membesar. Bukan once off yer. Ianya bulanan. Siapa yang tak nak increment bonus bulanan kadang-kadang mencecah 20% setiap bulan. Untung bukan.
5.                  Tak perlu nak sewa atau beli kedai untuk letak produk saya. Tak perlu berpeluh menunggu di kedai dari pagi ke petang. Hanya paparkan  produk di 'kedai' alam maya.
6.                  'Kedai alam maya' saya beroperasi 24 jam. Bila-bila masa sahaja orang di luar sana boleh melawat blog or Facebook saya walaupun saya sedang tidur.
7.                  Saya tak perlu nak keluar rumah selalu untuk pos produk atau bertemu pelanggan. Segalanya dihujung jari.  
8.                 Saya dapat tambah ramai kawan baru dari seluruh negeri Malaysia hanya melalui alam maya. Lingkungan kawan saya tak terhad di tempat kerja atau sekitar rumah saya atau  keluarga sahaja. 
9.                  Saya dapat peluang tambah kerja amal kerana apa jua ilmu yang saya kongsikan menjadi saham utk bekalan akhirat. 
10.              Untungnya saya boleh menggunakan bonus bulanan yang besar itu untuk memberi lebih banyak kepada orang di luar sana. Manis rasanya bila hasil dikongsi untuk mereka yang memerlukan. Jika saya masih bekerja makan gaji rasanya tak mampu untuk tolong lebih ramai orang.  
11.               Sejak saya berbisnes online jugalah saya berpeluang merealisasikan impian saya menjadi WAHM.
12.              Bisnes online yang saya pilih tak perlukan modal ribu-ribu tapi komitmen yang tinggi pada 2-3 tahun pertama. Untungnya tak perlulah nak buat loan ribu-ribu.
13.              Selepas setahun setengah berbisnes online, saya berhenti kerja dan dapat fokus sepenuhnya masa saya pada bisnes online ini. Semestinya menguntungkan sebab sambil saya berbisnes, anak dan famili saya ada depan mata saya dan saya menjadi boss kepada masa saya. Sambil masak atau baring-baring pun boleh layan bisnes online.
*Point di atas semuanya berdasarkan pengalaman peribadi saya yer. Ianya realiti bukan fakta tiruan..hihi

Ada banyak lagi yang menguntungkan tapi untuk setakat ini, itu sahaja yang dapat saya senaraikan. Apa yang boleh saya simpulkan, walau apa pun bisnes anda jika anda ingin lakukan melalui online, pastikan anda benar-benar passion dengan apa pun pilihan anda. If you willing to work hard, duplicate semua yang mentor anda buat, bersedia menanam kepercayaan pada diri, Tuhan dan produk, sentiasa berdoa, dream big, clear goal, bersedia memberi komitmen. Percayalah anda akan rasa manisnya bisnes online dan sangat menguntungkan. 

Bagi saya  bisnes online dengan Shaklee telah memberi pulangan yang menguntungkan. Bukan saya sahaja yang makan besar tapi ramai anak anak buah saya turut merasakan keuntungan tersebut. Jadi jangan piih bisnes online sekadar tiru-tiru atau ikut-ikut yer. Tepuk dada tanya selera :) Pendek kata, walaupun bisnes online ni pulangannya menguntungkan tidak bermakna, anda hanya goyang kaki. Bisnes online ni tak mudah seperti yang disangka. Tiada kesenangan yang datang bergolek tanpa usaha keras. Apa jua bisnes pasti kene tempuh ujian, dugaan , cabaran, kesukaran. Adat berniaga. Kalau nak berjaya, no excuse, Just do It.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Betul tu. Just do it. Kalau tunggu masa yang sesuai, nak tunggu lengkap serba-serbi, sampai bila baru kita nak start. Kak Cery telah membuktikan beliau berjaya menjana income 6 angka sebulan dalam masa 2 tahun sahaja. Confirm-confirm dah jutawan kan? I follow her. Bak kata Master Zura pula, tak perlu buat loan untuk mula bisnes Shaklee malah dapat 'settle' lagi loan-loan yang ada. Kan best tu? Saya pun dalam proses untuk selesaikan loan saya especially PTPTN tu. Insya Allah dalam masa terdekat ini. Nak selesaikan loan-loan anda dengan Shaklee juga? Bukan jaminan tapi jika anda berusaha, anda pasti dapat. 
Anda pun, pasti ada impian sendiri kan..Saya teringat sebuah cerita dari seberang, sangat memotivasikan..sepotong ayat yang sangat ringkas tapi bermakna..letakkan 5cm di hadapan keningmu..hahaa..maksudnya letak impian kita sedekat yang boleh, untuk kita lihat dan rasa setiap hari. Jom sama sama kejar impian!

                                                 Shaklee Independent Distributor 
ID 966856
SMS/Telefon : 016-6844834
Facebook :Basyirah Ahmad

Fanpage  : dah makan vitamin

No comments:

Post a Comment