Total Pageviews

Sunday, December 1, 2013

RESIPI CUCUR KEMBUNG MANIS

 Salam..selamat pagi..
Hahaa..korang tengok tajuk post pagi ni, mesti korang gelak, ingat resipi apa la yang canggih manggih sangat tu, cucur kembung ja rupanya. Seyes…dah lama tak buat, maybe zaman zaman sekolah dulu masa stay dengan mak..tu pun tukang tengok ja..hahaa..tu pasal terpaksa tanya en google resipi dia yang tepat. Ceh…ayat cover line.
Sebenarnya niat pagi ni nak update pasal produk, since dah masuk bulan baru, so nak set target, nak cari info info berkaitan produk. Tapi ingat nak masak dulu. Dah banyak hari anak yang sulung tu mintak nak kuih yang warna warni, tak tau la kuih apa, bila tanya, dia sendiri tak tau kuih apa. Agaknya duk umah ummi dia, ummi dia buatkan kuih tu kot.  So semalam goring cucur gitu ja, tak da kembung kembung pun, pada saya tak sedap pun, tapi maybe anak yang sulung jenis mulut manis kot, so dia mintak nak lagi. Keluar semalam, saya belikan beberapa bahan yang tak da kat umah, yis dan jagung manis.Ada yang guna tepung naik sendiri, tapi since saya dah ada tepung gandum n soda bikarbonat, saya guna jalah apa yang ada.

Resipi ni tak taruk jagung. Semalam cari ada yang sesuai dengan semua barang yang ada kat umah, tapi pagi ni bukak dah tak jumpa pulak. Takpalah, saya ejas pandai pandai sendiri lah. Ok, ni resipinya. Jom buat sama sama.Tadi duk tunggu yis berbuih, so sekarang dah jadi, boleh la start buat.

Jom breakfast!

Resepi Cucur Kembung –saya dapat dari tinaothman.blogspot. Gambar yang saya amik ni xda jagung, nanti saya amik yang saya buat,kalau sempat lah.kot dah kena ngap dulu..hehe..paham paham lah..



1 cawan tepung gandum - nak ayak pun boleh, malas pun takpe, tapi tina ayak sebab nak kan tekstur dia lagi halus

1 sudu teh yis - dibancuh dengan sedikit gula dan air suam

6 sudu besar gula - ini memang syarat dia, sebab eny kata banyak ke tepung, sikit ke tepung mmg opah letak 6 sudu, jangan tanya kenapa ye, tina tak tau
·         Saya langgar cakap eny dia ni..hehe..rasa macam banyak sangat..gpun saya tambah susu pekat

1/2 sudu teh soda - ini tina tambah, tujuannya untuk lembutkan cucur walaupun dah sejuk

air secukupnya

1. Bancuh yis dengan gula dan air suam, tunggu hingga dia berbuih

2. Didalam mangkuk adunan, tepung gandum dicampurkan bersama gula dan soda bikarbonat

3. Campurkan air secukupnya, agak2 lah ye

4. Bila yis dah berbuih, masukkan dalam adunan, perap selama satu hingga dua jam

5. Biarkan adunan cucur ni naik sehingga dua kali ganda, boleh lah digoreng hingga garing

6. Jangan guna api kuat sangat, sebab nanti luar garing dalam tak masak

7. Sedap dimakan bersama sambal tumis ikan bilis atau sardin

No comments:

Post a Comment