Total Pageviews

Tuesday, August 5, 2014

KETAHUI SIMPTOM DAN GEJALA MENOPAUSE

Anda mungkin telah membaca mengenai menopos kan? Jika belum boleh baca KETAHUI SIMPTOM DAN GEJALA MENOPAUSE ini.

Anda juga mesti dah tahu serba sedikit tentang 
GLA Complex.

Tahu tak yang GLA ini sangat membantu dalam masalah menopos?

GLA adalah asid lemak Omega-6 yang sangat penting untuk tubuh lebih2 lagi seorang wanita. Apabila memasuki usia 40 tahun ke atas, sistem hormon semakin merosot yang mana akan menyebabkan banyak masalah kesihatan mula berlaku termasuk juga menopos bagi wanita.

Antara simptom yang paling ketara ialah:

- berat badan bertambah
- kulit semakin kering dan hilang keanjalan
- kulit berkedut
- kulit menipis
- kulit mudah mendapat ruam
- rambut semakin gugur
- kolesterol semakin bertambah
- lemak semakin tepu
- kekeringan faraj
- mudah letih


Simptom ini tentu amat menggusarkan hati seorang wanita. Jadi, bagaimana GLA complex membantu?

Antara fungsi utama GLA Complex ialah mengawal selia hormon estrogen dan testosteron. Semasa menopos, hormon estrogen turun secara mendadak. Pengambilan GLA complex membantu dalam penghasilan semula hormon estrogen. Selain itu hormon estrogen yang meningkat akan membantu pemulihan mood swing yang biasa berlaku dikalangan wanita menopos.

Bagi wanita yang mengalami menopos awal (pre-menopos) adalah sangat digalakkan mengambil GLA. Ini kerana GLA membantu melambatkan menopos dengan cara memperbaiki keadaan semasa seperti rasa panas (hot flushes), insomnia, ketidakhadaman dan depresi.

Pengambilan jangka panjang juga mampu melambatkan penuaan, mengetatkan kembali uterus, memberi tone kepada uterus dan kulit menjadi lebih lembap dan muda.

Wanita menopos yang kerap mengalami kepanasan dan timbul bintik ruam, ia boleh dikurangkan dengan GLA. GLA membantu memperbaiki inflamasi kulit seperti kulit kering, eczema, kegatalan, dan mengurangkan rasa sakit seperti bengkak sendi.

Pertambahan berat wanita menopos juga agak membimbangkan. Ini juga boleh ditangani dengan mengambil GLA complex.  GLA membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL, meransang peredaran darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, dan mampu membantu menurunkan berat badan.

Semestinya GLA Complex adalah sangat disarankan untuk wanita berusia terutamanya yang bakal, dan sedang menghadapi menopos.

Credit ilhamfamily



No comments:

Post a Comment