Total Pageviews

Saturday, March 1, 2014

VITAMIN UNTUK IBU MENGANDUNG


Q1: Apakah produk Shaklee yang BOLEH diamalkan oleh Ibu Mengandung?

A1: Vitamin Asas: Vita-Lea Iron Formula, B-Complex, Vitamin-C & OsteMatrix.
Optional: ESP, Meal Shake, OmegaGuard & Performance Drink.

Vita-Lea (1 biji sehari): 
Multivitamin lengkap dengan Zat Besi (Iron). Sesuai bagi ibu2 yang mengalami low Hb.

B-Complex (1 biji sehari):
Lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk Asid Folik. Ibu mengandung perlukan minima 400mcg Asid Folik untuk persediaan mengandung, terutama sepanjang trimester pertama & sepanjang mengandung. 400mcg Folic Acid ini boleh diperolehi melalui 1 biji Shaklee B-Complex + 1 biji Vita-Lea. Sila check label botol vitamin anda.

Vitamin-C (1 biji sehari):
Untuk antibodi ibu, mengurangkan masalah gusi berdarah, sumber kolagen agar kulit perut dapat menegang dengan cantik (kurangkan kesan stretch mark).

OsteMatrix (2-4 biji sehari):
Sumber kalsium-magnesium, vitamin D dan lain2.

ESP (1 sudu besar sehari):
Sumber protein, non-GMO soy.

Meal Shake (1 sudu besar sehari):
Multivitamin lengkap di dalam bentuk serbuk, yang mengandungi protein dan fiber. Sesuai di amalkan terutama peringkat awal kehamilan di mana ibu morning sickness, tak lalu makan, kerap muntah dll.

OmegaGuard (1 biji sehari):
Shaklee fish oil, sumber DHA & EPA untuk brain development baby & bantu kurangkan kolesterol buat si ibu. Sebaiknya di amalkan waktu trimester 2 & 3. Better consult dengan gynae bilakah waktu yang sesuai untuk mula makan fish oil.

*Note on OmegaGuard: Ada argument mengenai kandungan EPA yang tinggi tidak sesuai untuk preggie moms. Recommended tidak lebih 3g sehari. Sebab itu kita ambil sebiji sehari sahaja - moderate! Kandungan EPA yg tinggi dikhuatiri beri kesan pada perkembangan motor anak. Kelebihan Omega Shaklee ialah ia diperbuat drpd ikan, bukannya hati ikan. Dan, ia ditapis 2x (or more? tak ingat), jadi benda2 bahaya dah ditapis keluar. Bagi fish oil yg dibuat dari cod liver oil (hati ikan), boleh jadi toksik jika berlebihan.

Performance Drink (PD)-ikut keperluan:
Badan terhidrat sentiasa terutama ketika cuaca panas terik, menghidap selesema/ demam, beri tenaga berpanjangan terutama jika ibu hamil & berpuasa. Better minum PD ini  untuk memastikan paras gula di dalam darah stabil/ normal. Ingat, wajib simpan di dalam peti sejuk untuk tahan lama. Tak perlu minum hari2 pun, minum jika perlu sahaja.

Q2: Apakah produk Shaklee yang TIDAK BOLEH diamalkan oleh Ibu Mengandung?

A2: Selain dari yang dinyatakan di atas, terutama vitamin yang mempunyai high-antioxidant factors seperti VIVIX, CarotoMax & Vita-E.

Ringkasnya, apabila hamil, terutama waktu benih baru melekat (Trimester 1), antibodi ibu sebenarnya direndahkan bagi memberi jalan kpd pelekatan benih & kehadiran sel baru (iaitu baby). Bila kita ambil makanan high anti-oxidants, antibodi kita meningkat dan body akan anggap 'sel baru' tersebut sebagai bendasing, dan akan cuba untuk 'reject' benda tersebut. Na'uzubillahiminzalik.

Q3: Bagaimanakah cara pengambilan vitamin untuk ibu mengandung?

A3: Basically sama sahaja dengan cara pengambilan suplemen biasa. Cuma untuk Trimester pertama itu tak perlu ambil banyak sangat suplemen, cukup dengan 4 vitamin asas sahaja. Bila kandungan dah stabil (Trimester 2 & 3), barulah tambah suplemen lain sedikit demi sedikit. Jika risau, sentiasa refer dengan doktor.

TRIMESTER 1:
Bangun pagi/ before breakfast: Secawan Meal Shake/ Secawan ESP/ Secawan ESP+Meal Shake.
After lunch: 1 biji Vita-Lea & 1 biji Vita-C.
After dinner: 1 biji B-Complex & 2 biji OsteMatrix.
Before bed/ After breakfast: 2 biji OsteMatrix.

TRIMESTER 2 & 3:
Bangun pagi/ before breakfast: Secawan Meal Shake/ Secawan ESP/ Secawan ESP+Meal Shake.
After breakfast: 1 biji OmegaGuard
After lunch: 1 biji Vita-Lea & 1 biji Vita-C.
After dinner: 1 biji B-Complex.
Before bed: 2-4 biji OsteMatrix.

LOGIK JADUAL:
- ESP dan Meal Shake tue, cukuplah sekadar ambil satu sudu sehari. Tak perlu over-dosing it!

- Vita-Lea better makan dgn Vita-C, kerana Vita-C bantu optimum absorption of Iron (Zat Besi). Elakkan makan Vita-Lea sekali dgn OsteMatrix kerana kalsium akan ganggu penyerapan Zat Besi.

- Makan B-Complex akan menyebabkan rasa lapar kerana B-Complex bakar makanan/gula menjadi tenaga. Jadi, kalau makan malam, akan kurang rasa nak mengunyah (elak berat badan naik mendadak), plus, gabungan B-Comp dgn OsteMatrix akan bantu tidur malam lebih lena & bertenaga keesokan harinya.

- OsteMatrix mmg better makan sebelum tidur kerana ia lebih mudah diserap tatkala kita kurang minum air/ kurang buang air i.e. tidur lah! Lagi satu, Cal-Mag bantu kita tidur lena (tidur berkualiti!), sangat sesuai untuk org yg ada masalah nak tidur malam (insomnia).

Ada pendapat mengatakan better ambil 500mg Calcium at one time (2 biji OsteMatrix) bagi ibu mengandung (refer:http://www.babycenter.com/0_calcium-in-your-pregnancy-diet_665.bc).


Q4: Bila ambil set vitamin Shaklee untuk pregnancy nie, perlu lagi tak untuk ambil Obimin dan Neurogain secara berasingan?

A4: Tidak perlu, nanti jadi over-dose pulak!
Basically, Obimin = Vita-Lea. Manakala, Neurogain = OmegaGuard. Tak pasti ttg Obimin & Neurogain, namun, yang pastinya, vitamin Shaklee adalah semulajadi (bukan sintetik), dan lebih selamat & mudah diserap oleh badan. Jika dah ambil Obimin & Neurogain, tapi tetap nak makan vitamin Shaklee, boleh ambil suplemen yang tidak bertindan dengan apa yang sedang si ibu amek tue, contohnya ESP dan OsteMatrix. Rule of thumb: Sentiasa baca label & kira sendiri value vitamin yang diambil dalam masa sehari (24 jam) tersebut. Simple !!!

Q5: Tips ibu hamil & berpuasa dengan vitamin Shaklee.

A5: Wajib minum bancuhan ESP+PD waktu sahur. Caranya, secawan air kosong/ juices + 1 sudu besar ESP + 1 sudu besar PD (Performance Drink).

Insya Allah badan akan rasa bertenaga dan boleh menunaikan ibadah puasa dengan jayanya. Vitamin2 lain, ambil selepas berbuka, sbb makan vits nie perlu minum byk air. Kalau rajin, boleh minum secawan PD waktu berbuka/ anytime waktu malam tue utk kesegaran berpanjangan.

Q6: Bolehkah ibu hamil dan ada Diabetes/ GDM ambil ESP?

A6: Sebaiknya refer dahulu dengan doktor. Jika si ibu tidak mempunyai masalah buah pinggang, boleh cuba ambil ESP, start with lower dose.

-credit-

No comments:

Post a Comment