Total Pageviews

Thursday, January 9, 2014

TINGKATKAN KESUBURAN DENGAN 

FAKTA

Setiap pasangan yang hamil mengharapkan kebahagiaan dengan kehadiran cahaya mata dalam keluarga yang baru dibina.

Kebelakangan ini kadar ketidaksuburan pasangan yang baru berkahwin semakin meningkat akibat tekanan di tempat kerja, faktor pencemaran alam sekitar dan toksin dalam pemakanan.

WHO mendefinasikan ketidaksuburan sebagai:

"Pasangan yang telah berkahwin selama 2 tahun dan melakukan hubungan kelamin secara kerap, tanpa menggunakan sebarang alat pencegah kehamilan, tetapi si isteri tidak hamil, bukan disebabkan oleh menyusukan anak, atau dalam waktu pantang (postpartum amenorrhoea)"

Di Malaysia, kadar ketidaksuburan dianggarkan sebanyak antara 10%-15% dari pasangan yang telah berkahwin di Malaysia, dan kadar ini lebih kurang sama di USA dan UK.

Punca-punca ketidaksuburan, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Hospital Universiti Sains Malaysia, termasuklah masalah kelenjar ovary (ovulary dysfunction)(46%), punca-punca yang tidak diketahui (unexplained infertility), pelbagai faktor (13%), faktor disebabkan suami (6%), faktor masalah tiub fallopio (5%), faktor disebabkan oleh masalah rahim (3%) dan lain-lain faktor (5%). - www.moh.gov.my/speeches/850

Agak menghairankan sebanyak 22% dari pasangan yang mengalami masalah ketidaksuburan dan ttelah pergi berjumpa doktor pakar, namun masih tidak diketahui punca sebenar ketidaksuburan mereka. Maknanya doktor telah menjalankan pelbagai ujian dan pemeriksaan kesuburan untuk kedua-dua suami dan isteri dan mendapati mereka adalah pasangan yang normal, tetapi si isteri masih gagal untuk hamil.

Hormon progesterone  amat penting dalam proses kehamilan. Di awal proses persenyawaan progesterone adalah tarikan utama bagi sperma untuk berenang merentasi laluan dalam rahim dan tiub fallopio, sebelum berlakunya persenyawaan.

Setelah persenyawaan berlaku, sekali lagi progesterone adalah hormon yang penting bagi mengekalkan kehamilan. Ini kerana progesterone adalah hormon yang bertanggungjawab menebalkan lapisan endometrium untuk penanaman benih yang telah disenyawakan.

Ada juga pasangan yang mengalami keguguran di awal kehamilan akibat mempunyai kepekatan hormon progesterone yang rendah. Oleh itu, apabila ada tanda-tanda pendarahan di awal kehamilan, doktor akan memberi hormon progesterone tambahan bagi mengurangkan risiko keguguran berlaku.

Ada juga pasangan yang mengalami keguguran akibat dari tindak balas daya tahan (immune response) seorang wanita terhad janin anaknya. Dalam hal ini, hormon progesterone yang mencukupi ketika di awal kehamilan dapat membantu mengurangkan tindak balas ini, dan mengurangkan risiko keguguran. Progesterone juga dapat mengurangkan kecutan otot rahim tanpa sebab yang diketahui yang boleh menyebabkan keguguran.



Bagaimana GLA Complex Membantu Wanita Yang Ingin Hamil Cepat?

GLA membantu menstabilkan paras hormone estrogen dan progesterone di dalam badan wanita. Haid yang tidak teratur adalah disebabkan paras hormone yang tidak seimbang. Apabila haid tidak teratur, susahlah nak kira waktu subur.

GLA juga membantu dalam mengecutkan CYST/PCOS. CYST/PCOS terjadi berpunca daripada paras hormone estrogen yang berlebihan. GLA membantu menstabilkan paras hormon estrogen dengan merangsang penghasilan hormone progesterone.

GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’.

Di sinilah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum. Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada can sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5 (^__^)

Jika anda merasakan kitaran haid yang tak betul menjadi punca ketidaksuburan, cubalah GLA Complex hari ini. Cara pengambilan untuk tujuan hamil akan diterangkan mengikut cycle anda.


credit dc zubaidi

Hubungi Saya :

0166844834

No comments:

Post a Comment