Total Pageviews

Saturday, August 16, 2014

APA YANG ENGKAU SOMBONGKAN?


Pada suatu hari, Khalifah Umar memanggil penduduk Madinah untuk berkumpul di Masjid dan ketika itu bukan masanya untuk sholat fardhu. Maka fahamlah para sahabat semua bahawa ada sesuatu yang penting yang ingin disampaikan oleh Khalifah Umar.

Ketika semua orang telah berkumpul, Khalifah Umar naik ke mimbar dan berkata, "Umar yang anda kenal ini, dahulu adalah seorang pengembala kambing, dia bekerja menjaga kambing dan diberi upah sebanyak segenggam kurma." Hanya itu yang beliau katakan, setelah itu beliau turun dari mimbar.

Abdurrahman bin Auf hairan dan bertanya, "Ada apa wahai khalifah? Anda tidak berkata apa-apa kecuali hanya meremehkan dan mengecilkan diri sendiri?"

Khlaifah Umar menjawab, "Benar, Sebab  tadi ketika aku sedang berjalan timbul dalam diriku rasa sombong, dan hati kecilku mengatakan bahwa akulah amirul mu'minin dan siapa yang lebih baik dariku?"

Umar melanjutkan, "Sebaba itulah Aku mengumpulkan kalian dan berkata seperti tadi dan aku ingin mengajar Umar (diriku sendiri) tentang siapa dia dahulu."


1 comment: